Thursday, November 13, 2008

PTPTN : Bayar hutang

Sekarang baru aku tau kenapa orang kata PTPTN ni sangatla menyakitkan hati. Baru2 ini aku pergilah CIMB untuk bayar PTPTN. Dah keje kan, mestilah kena bayar hutang. Tak baik tau, orang lain pun nak guna duit untuk belajar jugak, itulah yang aku fikir. CIMB dekat ajer dengan Muamalat ni. Kalau tak salah aku, ni kalau keempat aku bayar kat CIMB. Taknak lah tolak dari akaun sebab aku tak nak fixkan bayaran. Manalah tau that months urgent nak guna duit ke apa, so, aku fikir baik pergi bayar manual je.

Masa kat kaunter aku tanyalah pegawai bank tu macam mana nak check balance berapa yang aku dah bayar? Dia kata yang tu kena check dengan PTPTN. Balik jer office, aku bukak website PTPTN and call PTPTN for the pin number. They gave me the pin number and I viewed my account in PTPTN. Itu dia kau! Selama ni yang aku bayar tu baru bayar kos pentadbiran je. huhuhuhu. Heran jugak mula2. So aku call PTPTN tanya, dia pun stat explain. blablablabla... aku pun mengangguk tanda faham. Hati tengah panas tapi nasib baik orang PTPTN tu explain dengan lemah lembut. Kalau dapat yang suara tinggi jugak mau kena sound dengan aku...

Moral: korang kalau dah stat keje, baik stat cepat2 bayar. Why? Sebab satu, duit yang kita bayar tu boleh tolong orang lain. 2nd one, hutang wajib dibayar walau tidak dituntut. 3rd one, kalau tak bayar sekarang, dia akan bertambah sebanyak yang mungkin. Contohnya, aku hutang dalam RM28000 dengan PTPTN after 6 months kalau tak dapat bayar, dia akan plus RM28000X.0023=RM28065.33. Inilah yang berlaku seterusnya. So, kalau tak nak korang punya hutang membahagi macam chlamydomonas, baik korang stat fikir macam mana nak bayar hutang.

p/s: aku bukan kerja dengan PTPTN and takder masanya aku nak tolong promote PTPTN ni. Tapi ni peringatan sementara masih berkesempatan. Selamat membayar hutang!!! (n_n)v

5 comments:

Amy Mitragyna said...

Hahhahaha...i like d ayat yg ckp ko tak promote ptptn tuh..aku ingat ko wat iklan ptptn cm dlm tv...hahahahhaha

roslini ashari said...

heheehhee. tu la sebab aku cakap awal2 kalau tak mesti kena hentam ah nanti. =)

moon said...

kte nyer hutang ngn ptptn seribu lebih. tp lupe lak na bayo. hohoho

Anonymous said...

kalu mati tak bayar ptptn x pe, sbb dia insured hehehehe.

roslini ashari said...

hehehehe. =)